Contact

Vragen of opmerkingen?
Laat een berichtje achter!

Donaties

Mocht je willen steunen, modern doneren kan!

Bitcoin: 38Xgvsso6sQXhDqVbqhj2Vczunp1SjaC8x
Ethereum: 0xf58d535091678f242f08779ad407e9cf48b28ae4

279 Comments

Add a Comment
  1. Ik had graag geweten wanneer de index online gaat komen.
    Ik zie dat er geen reactie kwam op mijn vraag van inmiddels 7 maanden geleden.

  2. Richard van Holtz

    In de tabel van de KNILniet-Europese personen zijn veel fouten, zoals de link naar de scan, de geboorteplaats genomen als naam van de vader, enz.. Waar kan ik die melden?

  3. Raymond Hartman Kok

    Supplimental Folios
    2370 NL-HaNA_2.10.50_96_0164 21465 voogd
    5374 Boch Johan George
    5394 Hees George
    7023 Kerremans Francoi Louis Guillaume Joseph
    1862 Rotiers Henry
    2866 Veenstra Johannes

  4. Cornelis Timmer

    De download optie van “Indexkaartjes Volkstelling Suriname 1921 met link naar registratiebladen (Klaar)”, levert de volgende foutmelding op:

    There has been a critical error on this website.
    Learn more about troubleshooting WordPress.

    Ik zou die telling graag downloaden.

  5. Zijn er al gedeeltelijke indexen beschikbaar van de Volkstelling 1950

    1. de index is doorzoekbaar op openarchieven: https://www.openarchieven.nl/indexen/33/volkstelling_suriname_1950

      waarom wil je die downloaden?

  6. Zijn er al gedeeltelijke indexen beschikbaar?

  7. Dit bestand op deze site: vt1950_2.txt – U.G.C.
    én de inhoud is beschikbaar via Google. Is dit de bedoeling gezien er NAW gegevens instaan?

  8. Is de familienaam “Lautoe een hindoestaanse naam.

  9. nog in te voeren 0

  10. Martha Hering

    Al een paar dagen zijn de scans zwart.

    1. ik zoek iemand maar ik wil prive beantwoorden en vragen aub.

      groetjes
      sharmila

  11. Begin september zouden er nieuwe persoonskaarten komen. Ik heb hier nog niets van gezien of gehoord? Kan dat kloppen?
    vriendelijke groet
    Elsa Bakker

  12. ID 9174: In Nationaal Archief bij Volkstelling 1921 is de naam van de vader “Autar 228/qq” en de naam van de moeder “Rahesi 211/li”, zie: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.10.19.01/invnr/76/file/NL-HaNA_2.10.19.01_76_0127.

  13. ID 9202, naam moeder is in tekst Nationaal Archief bij Suriname: Contractarbeiders uit India (Hindoestanen), Contractnummer: KK/1632: “Elizabeth Lacpatia d/v Busropun 146/P”, i.p.v. “Busroepun” en “Lacpat”, zie URL: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00345/72f4f85a-c061-102d-a5b5-0050569c51dd

  14. ID 8465 staat in de Volkstelling 1921 als Arthur Rangoo, maar op de kaart van 1950 als “Artur” Rangoo.

  15. A.H.J. Lommen

    Beste heer en/of mevrouw,

    Ik ben uiteindelijk op een leeftijd gekomen om mijn afkomst te onderzoeken.

    Ben een 64-jarige zoon wijlen mijn moeder (meisjesnaam) Nelly Jeanne Kempees:
    Geboren 24 mei 1914 te Telok Betong Padang (voormalig Nederlands-Indië) & Overleden 17 juli 1960 te Groningen.

    Mijn Opa heet Jan Johan Kempees: Geboren 6 september 1886 te Batavia & Overleden 29 april 1970 te Reuver.

    Mijn Oma (1e vrouw van Opa Jan Johan Kempees) is een zekere Marsini maar weet niet of het een voornaam of achternaam betreft. Belangrijk is het wel om te weten of het een Inlandse naam betreft.

    Zo ja, van welke afkomst: Javaans of Sumatraans ?
    Is het mogelijk om deze informatie alstublieft vrij te geven: Afkomst, achtergrond & geboortedatum etc.?

    Zo nee, waar kan er dan wel deze informatie opgevraagd worden.
    Bij voorbaat mijn oprecht hartelijke dank in deze(n)

    Met vriendelijke groet,

    A.H.J. Lommen
    Ramershaag 50
    6228EW Maastricht
    06 57918885

  16. Beste Huub,
    bij kaart 80773 lijkt er niet de goed invulkaart bij te zijn. Wil je er naar kijken ?

    1. Beste Marianne,
      Bedankt.
      Soms zit er een kaart tussen die omgedraaid is, dan wordt eerst de achterkan gescand en daarna de voorkant.
      Ik heb dez al gecorrigeerd.
      Vriendelijke groet, Huub.

  17. Net voor het eind van 2020 70.000/2 persoonskaarten ingevuld.

    Nog even doorzetten!

    Vriendelijke groet, Huub.

    1. Beste Rob,
      Ik kan helaas niks van geboortedatum of geboorte plaats of voornaam.
      Ik vind slecht jaartal.

  18. Beste Huub,
    wil je kijken naar ID 68607 ?
    Helpt ‘t met opsporen als ik bij familienaam vader het registratie nr van vader invul omdat het enige is dat vermeld wordt ? Of suggereer je om iets anders te doen

    1. Beste Marianne,
      Je hoeft alleen maar in te vullen wat er staat, bij de controle bekijk ik of er eventueel nog aanvullingen nodig zijn.
      Vriendelijke groet, Huub.

      PS: bij de namen hoef je alleen de eerste letter met een hoofdletter in te vullen.

  19. Ik heb zojuist ID 68549 ingevoerd. Daar staat d/v Kariman 891/W.
    Dit kun je eenvoudig nakijken in het register van contractarbeiders en daar vind je onder het contractnummer 891/W de juiste naam. Ik aarzel om deze naam over te nemen; nu heb ik nog gewoon de letterlijke tekst uit de telformulieren ingevoerd.
    Wat raad je in dit soort gevallen aan? Ik heb dit al eerder aan de hand gehad.

  20. ik heb de allereerste 4 kaarten ingevuld : ID 66134, ID 66156, ID 66184 en ID 66181. Wil je kijken of ‘t goed is en volledig genoeg ? Soms zie ik ook info op de kaart die ik nergens kan invullen. Mag dat gewoon achterwege blijven ?
    Bij geboorte jaar of huwelijksdatum zie ik van ‘n jaar vaak maar 2 cijfers staan. Moet ik dan zelf beslissen of ‘t 1800 of 1900 betreft ?

    1. Beste Marianne,
      Ik zie je vraag nu pas.

      Ik heb inmiddels de kaarten gecontroleerd enweet niet meer of er correcties nodig waren. Je kunt misschien zelf nog kijken of er correcties waren door in het overzicht de kaaretn op te zoeken (zonder iets nieuws in te voeren).

      ja, zelf invullen, maar ik denk dat er heel weinig personen zijn die ouder zijn geworden als 100 jaar, dus keuze voor 18?? of 19?? is niet zo moeilijk 😉
      Wel altijd het formaat dd-mm-jjjj gebruiken en als er geen dag/maand is ?? invullen.

      Vriendelijke groet, Huub.

  21. Beste Huub,
    Zag iets vreemds bij nakijken van een naam na invullen van achterzijde formulier #64078. Op formulier #64077 staat de voornaam als geslachtsnaam, geslachtsnaam staat niet genoteerd. Bij formulieren #64073 en #64075 is hetzelfde het geval. De formulieren zijn reeds gecontroleerd.
    Gr. Dionne

    1. Vergeet mijn vraag te stellen: Indien op voorblad als achternaam staat vermeldt: d/v of z/v, dient dit dan wel of niet te worden overgenomen?

      1. Beste Dionne,

        Fijn dat je meehelpt met invullen.

        Vul maar in wat er op de voorkant staat, ook d/v en z/v.
        Bij het controleren kijk ik altijd op de achterkant of daar de juiste informatie al staat, die is niet altijd hetzelfde.

        Hindoestanen en Javanen hebben vaak geen familienaam of eigennaam. De opgegeven naam wordt dan genoteerd als familienaam. Sonia is ook zo’n “naam”.

        Bij de volkstelling 1921 is hetzelfde gedaan.

        Vriendelijke groet, Huub.

        1. Dank je voor de uitleg Huub, doe ik dat.
          Groetjes,
          Dionne

  22. Geachte hr/mv,
    Wat te doen indien de naam van de partner is ingevuld op het formulier maar later is doorgehaald met de opmerking overleden. Tot dusver heb ik de naam altijd wel overgenomen omdat ik er van uit ga dat de naam van de partner van belang kan zijn bij genealogisch onderzoek. Maar telkens als ik zo een geval tegenkom slaat de twijfel weer toe. De vraag is dus of een overleden partner wel of niet moet worden meegenomen bij het invullen.
    Alvast bedankt

    1. Beste Eddy,

      Prima om de naam toch in te vullen ook al is die doorgehaald.
      Het helpt inderdaad bij onderzoek.

      Ook bedankt dat je meehelpt.

      Vriendelijke groet, Huub.

  23. Beste Archivaris /medewerkers van het archief,

    Een poosje terug waren jullie bezig met de hindostaanse database, volkstelling 1950. Met dezelfde opzet als nu van de Javanen. Hoe kan ik van de Hindostanen terug vinden? Het was heel prettig kijken en zoeken naar gegevens. Veel beter dan wat het nationale archief heeft opgezet.

    Mijn complimenten voor deze opzet die duidelijk en overzichtelijk is zonder enig poespas.

    Hoor graag van U,

    Mvg,
    Shahebdin

    1. Hallo Shahebdin,

      Inderdaad werden een tijdje geleden de persoonskaarten met Hindoestanen uit het district Suriname ingevoerd.
      Maar de database is nog niet klaar en nog niet on-line te raadplegen.
      De persoonskaarten kun je wel doorbladeren op de site van het Nationaal archief:
      https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.10.19.02

      Er is ook een database met Hindoestaanse contractarbeiders:
      https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00345

      Als je meehelpt met invullen dan komt de database van de volkstelling eerder beschikbaar.

      Vriendelijke groet, Huub.

  24. Goedemiddag

    Naam is ruben Kanhai, ik ben op zkt naar gegevens van kanhye 713L
    geboren 1863 in India getrouwd met mahareeaja meer wten we niet/\.
    We zoeken datum, dorp van afkomst enz

  25. Goedemiddag,

    Ik ben op zkt naar gegevens van kanhye (kanhije) 713/l geboren 1863,getrouwd met mahradjeea.
    zkt voornaam of welke dorp hij kwam.
    geboortedatum

    1. Hallo Ruben,

      Heb je al gezocht in de database met Hindoestaanse contractarbeiders?
      https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00345

      Vriendelijke groet, Huub.

    2. Hoi Ruben. Download de index van de Volkstelling 1921 (onder Download). Daar staan deze mensen die je zoekt in met hun kinderen. De telkaart is met de link terug te vinden.
      En ik kan je adviseren mee te helpen aan het invullen van de Volkstelling 1950. Hoe meer mensen helpen hoe eerder ook die gegevens beschikbaar komen.
      Rob

  26. Shahien Bhaggoe

    Is er iets bekend van ene Lachmien Bhaggoo /Bhaggoe

    Van Jamaloedin Bhaggoe

    De man van ene Lachmien Bhaggoe

    1. Beste Shahien,

      Over die naam is nu nog niets te zeggen, de database is nog niet klaar.

      Als je meehelpt met invullen is die des te eerder klaar, en doorzoekbaar.

      Vriendelijke groet, Huub.

  27. Goedemorgen, allereerst heel mooi initiatief! Dank daarvoor. Ik ben bezig met de scans van de VT van 1950, maar wat ik moet als daar typfouten op staan of verkeerde informatie (in dit geval gaat het toevallig over mijn eigen voorouders: de spelling van hun naam klopt niet en hun geboortejaar is onjuist).
    Hoor het graag!

    1. Beste Freshie,
      Bedankt dat je meehelpt met het invullen.

      Mijn ervaring is dat er veel schrijffouten in staan, die kunnen op verschillende manieen zijn ontstaan.
      De invuller wist niet hoe zijn/haar eigen naam, of die van vader/moeder gespeld moest worden, de invuller/controleur schreef op wat hij/zij hoorde, bij de volkstelling 1921 was de naam al verkeerd gespeld…
      Bijvoorbeeld de “oe” klank werd opgeschreven als “oe”, “oo” “u”, “ew”.

      Als je denkt een foute spelling te zien zet de juiste er tussen haakjes ( ) achter, dan wordt er bij de controle extra op gelet.

      Vriendelijke greot, Huub.

  28. Hallo
    Ik zou graag willen weten of er gegevens zijn met betrekking tot mijn familie (Terclavers) in volkstelling uit 1950. Ik heb het geprobeerd, maar het lukte niet. Ik kijk ernaar uit, bedankt.

    1. In de tot nu toe ingevulde gegevens komt helaas geen Terclavers voor. Maar nog niet alles is ingevuld, en zelfs dan geldt nog dat niet alle kaarten van de Volkstelling 1950 al openbaar zijn. En bij dit invoerproject kunnen en mogen we alleen de openbare kaarten invoeren.

  29. Er is wederom een verwarring in de telkaarten: de ouders van Nekrui, Elisabeth Frederika, kunnen geen Stolting en van Ommeren heten:http://proxy.handle.net/10648/8667c155-f7c7-5fd6-61e6-cdc9aec56301 en
    http://proxy.handle.net/10648/7e139820-e32b-0cd4-4163-b23e74e23cad

  30. Wederom een fout:de ouders van Nekrui, Elisabeth Frederika, kunnen onmogelijk Stolting en van Ommeren heten:http://proxy.handle.net/10648/8667c155-f7c7-5fd6-61e6-cdc9aec56301 en
    http://proxy.handle.net/10648/7e139820-e32b-0cd4-4163-b23e74e23cad

    1. Beste Clemens,

      Louise Adriana van Ommeren was de moder van Elisabeth Frederika.
      Johan Frans Stolting was niet haar biologische vader.

      De persoonskaart van David Muntslag vind je hier:
      http://proxy.handle.net/10648/f019790e-41fa-2f7a-0dff-f17725ad92dd

      Vriendelijke groet, Huub.

      1. Bedankt Huub,

        Ik heb het verder uitge[lozen en wat je zegt klopt inderdaad.

        Vriendelijke groet,
        Clemens

  31. Beste vrijwilligers / invullers van de Volkstelling 1950.

    Vandaag is de 50.000 ste scan ingevuld en gecontroleerd.

    Hartelijk dank voor jullie inzet,

    We zijn nu ruim over de helft, dus nog even de schouder eronder.

    Vriendelijke groet, Huub.

  32. Bij onderstaande gegevens is er een fout gemaakt denk ik. De ouders van Vogelland, Antoinette Eleonora, kunnen geen van Hees en Ridleij zijn. Het voorgende record was ook een vogelland en ik denk dat die naam gekopieerd en zo de fout is opgetreden. Even natrekken a.u.b.
    21227 NL-HaNA_2.10.19.02_112_0389.jpg 2.10.19.02 112 389 Antoinette Eleonora Elisabet Vogelland Vogelland Pontenwerfstraat 95 I 16-11-1898 http://hdl.handle.net/10648/fbef5b7c-60cf-d81b-aa48-18ef062534f0
    21228 NL-HaNA_2.10.19.02_112_0390.jpg 2.10.19.02 112 390 Hees, van Herbert Ridleij Margareth Ann http://hdl.handle.net/10648/a7b4c907-0b2b-28b6-8df0-fb183d00dc29

    1. Beste C.,

      Bedankt voor uw opmerkzaamheid.

      Het ziet ernaar uit dat bij het scannen van de persoonskaarten iets is misgegaan, de achterkant van scan 389 ontbreekt, en de voorkant van scan 390 ontbreekt.

      De ouders van Antoinette Eleonora Elisabet Vogelland staan waarschijnlijk op scan 388, en haar zus Louisa Hendriette Mathilda op scan 387.

      Vriendelijke groet, Huub.

      1. Beste Huub,

        Is dit euvel ondertussen opgelost?

        Regards,
        Clemens

        1. Beste Clemens,

          Als de index on-line komt dan staat er op dit moment dat voor- en achterkant missen.
          Samen met het Nationaal archief ga ik naar een betere oplossing zoeken.

          Dit euvel komt op meerdere plekken voor.
          (het was een hele klus om 100.000 scans te maken)

          Vriendelijke groet, Huub.

  33. Ik ben opzoek naar mijn grootvader, maar die is in 1925 geboren dus dan heb ik een super lange wachttijd vóór dat ik wat info kan krijgen.

    1. Beste Raoul,
      Het is jammer dat je nog zo lang moet wachten, maar het National Archief is gebonden aan de privacywetgeving waarin staat dat geboortegegevens pas na 100 jaar openbaar mogen zijn (huwelijken 75 jaar en overlijden 50 jaar).

      In het geval van de volkstelling 1950 is het zlefs mogelijk dat personen geboren voor 1920 nog niet zichtbaar zijn omdat hun pesoonskaart in een archiefdoos zit waarin ook persoonskaarten van personen geboren na 1919 zijn bewaard. En de openbaarheid is per archiefdoos.

      Daarom zijn op dit moment ongeveer 10.000 scans niet openbaar terwijl ze dat wel hadden kunnen zijn.

      Toch nog een positief geluid: soms is het sorteren op geboortedatum niet goed gegaan en staan er persoonskaarten van personen geboren na 1919 toch on-line.

      Vriendelijke groet. Huub.

  34. Beste vrijwilligers,

    We hebben de eerste mijlpaal bereikt:
    Alle openbare persoonskaarten van Paramaribo zijn ingevuld !!

    We zijn nu ook bijna op de helft van alle persoonskaarten (62 beschikbare inventarisnummers van de 140).

    Hartelijk dank. Huub.

    1. Hoi Huub,

      Dat is fantastisch! Ben je van plan om dat gedeelte van Paramaribo alvast als download aan te bieden? Met mij zullen denk ik velen alvast dan gaan zoeken naar mogelijke familie info

      Rob

      1. Hallo Rob,
        Dank voor de reminder, het download-script was al wel gemaakt maar nog niet aan de pagina toegevoegd. Op de downloadpagina staat nu een link naar de download van het bestand in tab-gescheiden tekstformaat, wat in Excel e.d. in te lezen is.

        groeten,
        Jeroen.

  35. Goedemiddag,

    Wat betekent het als er (E) achter een achternaam staat?
    Dient dat te worden overgenomen?

    Gr. Dionne

    1. Beste Dionne,

      Ik denk dat dat betekend dat de persoon ookspronkelijk uit Brits Guyana komt.

      Je hoeft het niet over te nemen.

      Vriendelijke groet, Huub

  36. George Zichterman

    Goedenavond,

    Ik denk dat er bij de scans na 19-12-2019 iets fout is gegaan, omdat ik alleen maar scans tegenkom met het verkeerd invulscherm. Ben daarom vl. even gestopt totdat dit is gecorrigeerd. Zie mijn eerder bericht van vandaag.

    Groetjes,

    George

    1. Beste George,

      Er is inderdaad iets misgegaan bij het scannen.
      Bij de hele serie tot 37334 is blijkbaar eerst de achterkant gescand en daarna de voorkant, misschien omdat ze zo in de archiefdoos zaten…

      Ik zal zregn dat het probkleem zo snel mogelijk wordt opgelost.

      Als je toch door wilt gaan dan kun je eerst het overzicht ophalen en dan op een nummer hoger als 37334 klikken om die in te vullen.

      Vriendelijke groet, Huub.

  37. George Zichterman

    Dag,

    Betreft: volkstelling 1950
    Ik kom heel wat scans tegen met een verkeerd invulscherm, bijv. de achterkant van het formulier met de voorkant van het invulscherm en v.v.
    Ik noteer dan: “verkeerd formulier of verkeerd scherm”, zodat jullie het kunnen corrigeren.
    Kan ik het zelf corrigeren, i.c. juiste scan bij correcte invulscherm?

  38. Hallo Jeroen,
    Graag weer een aanvulling plaatsen, dan kunnen we tot in het nieuwe jaar weer vooruit.
    Alles is gecontroleerd tot 35800.
    Nog drie inventarisnummers en Paramaribo ik ingevuld.

    Vriendelijke groet, Huub.

    1. Hallo Huub,

      Er staat weer een voorraad klaar! Vergeet niet ook van de feestdagen zelf te genieten 🙂

      groeten,
      Jeroen

  39. Kunt u wat aanvullende uitleg geven voor het correct invoeren vd namen vd Hindoestaanse personen.
    Dank

    1. Hallo Ingrid,
      Als mede invoerder herken ik je vraag, maar volgens mij is het vrijwel ondoenlijk om het precies goed te doen als je niet de namen/voornamen van de persoon echt kent. Is Somaree nu een achternaam of een voornaam???? Zelf hou ik als richtlijn aan dat ik zo getrouw mogelijk volg wat er op de telkaart staat,waarbij ik als er ergens staat z/v of d/v dat gebruik bij de achternaam, en dan een eventueel vermelde voornaam gebruik. Bij de immigratienummers gebruik ik maar het nummer en de letters met hoofdletters, bv 392/KK. de Klerk gebruikt in zijn boek Kk, maar het typt makkelijker en het is volgens mij later eenvoudig om te zetten indien gewenst.
      Kijk anders eens bij de menuoptie “Overzicht” om te zien hoe we met zijn allen het doen (je kunt daar ook door te klikken de kaart zelf nog zien), ik doe dat ook soms als ik twijfel.
      Ik hoop dat later bij redigeren van de Index wellicht een en ander nog uniform wordt gemaakt (of misschien wel vergeleken met de index van de Volkstelling 1921 daar waar mogelijk).
      Ik bedenk me maar dat het al heel veel is als we straks op een index kunnen zoeken, ook al is die misschien niet perfect!
      Rob

      1. Beste Ingrid en Rob,

        Ik (h)erken jullie probleem.

        Jullie zijn goed bezig, ik hoef niet veel te corrigeren 😉

        Als leidraad bij moeilijkheden gebruik ik vaak de database Hindoestaanse emigranten, en de index op de volkstelling 1921.
        Hou er wel rekening mee dat er nogal wat fouten zijn gemaakt door de invullers in 1950, vooral bij de spelling van namen.

        Vriendelijke groet, Huub.

    2. Hallo Ingrid,

      Voor meer informatie over de Hindoestaanse personen kan je ook terecht bij de gegevens van de Hindoestaanse immigranten. Daarmee kan je duidelijkheid krijgen. Wel moet je daar opletten dat vaak genoeg de familienaam als voornaam is geregistreerd en omgekeerd. Maar als je bekend bent met de Surinaamse namen, dan kan je dat onderscheid wel voldoende maken.

  40. Hoi Jeroen,
    Na mijn oproep bij de Konmakandra van de Stichting voor Surinaamse Genealogie gaat het invullen weer in rap tempo.
    Graag nieuwe scans plaatsen.
    Vriendelijke groet, Huub.

  41. Scan met ID 20012 is afwezig. Voor degene die controleert: de link werkt wel, dus de informatie komt van de scan bij het NA.

    met vriendelijke groeten,
    Arjen

  42. Hallo Jeroen,
    Het invullen gaat op snelheid.
    Nu al gevorderd tot ID#19800. Dus bijna 10.000 persoonskaarten verwerkt!

    Er zijn weer nieuwe scans nodig.
    Vriendelijke groet, Huub.

  43. Hoi Jeroen, graag een nieuwe set plaatsen (tot 17500 is gecontroleerd).
    Groeten, Huub

  44. Idem id 14838

  45. Invoerscherm klopt niet bij ID 14837

    Cleo

    1. Hallo Cleo,
      Klopt, de voorkant en de achterkant zijn verwisseld.
      De kaart zat er waarschijnlijk omgekeerd tussen, en dat is de scanner niet opgevallen.
      Vriendelijke groet, Huub.

  46. Ik krijg de laatste week regelmatig een “504 error – Gateway Timeout” als ik een telkaart wil opslaan. De eerste 10 of zo gaan goed, daarna loop ik vast. Ben ik de enige en doe ik iets verkeerd?

    1. Er is vorige week een nieuwe versie van PHP en van WordPress geïnstalleerd vanwege beveiligingsupdates. Ik krijg de indruk dat die meer geheugen gebruiken dan de oudere versies. Ik zal eens kijken of ik bij de hostingpartij wat meer geheugen kan regelen.

    2. Er is nu een groter hostingpakket geactiveerd. Hopelijk zijn de problemen daarmee verholpen!

      1. In elk geval deze week niet meer dit probleem tegengekomen….

  47. Ik hoop dat de invullers van VT1950 ook de commentaren bekijken.

    Er is een invuller die nergens hoofdletters gebruikt, bij voor-, achter- en straatnamen.
    Dat geeft extra werk bij het controleren.

    Graag op de juiste plaats hoofdletters gebruiken.

    Vriendelijke groet, Huub.

  48. Huub,

    Er is een foutje geslopen in de weergave van de scans van 11169 – Panka tot grofweg 11399 ofzo (gebroken plaatje icoon).

    Scan alleen maar te openen door gehele NA-scan op te vragen in apart venster en daarna weer terug te gaan naar de invoer op jouw site.

    Ben geëndigd bij de 11169 en spring nu grofweg naar 11400 waar de scans wel weer zichtbaar doorkomen.

    ciao

    1. Dank voor de melding! Bij het uploaden van de scans is kennelijk iets niet goed gegaan en waren een aantal scans niet meegekomen. Ze staan er nu wel!

      1. yup, ik zie het

        thanks, gaan weer verder

  49. Huub is er misschien ook ergens een straatnamenlijst 1950 te vinden, zou wel makkelijk zijn
    Groetjes
    Carla

    1. Ik ben nog op zoek, maar dit is een goed begin:
      https://www.concordansparamaribo.info/adres/stratenlijst

      1. Dank je Huub

  50. Ik vind dit een geweldig initiatief en wil graag meewerken. Ik heb zojuist m’n eerste invoer gedaan en liep meteen tegen een vraag aan: Bij het veld ‘Woonplaats’ stond in ‘mijn’ kaart Zw.Hovenbr.straat 144C. Ik heb dit adres ingevoerd of had ik hier ‘Paramaribo’ moeten invoeren?

    1. Hallo Trudy,

      Fijn dat je meedoet.

      Bij de woonplaats moet je de straatnaam en nummer invullen.
      Woondistrict Paramaribo wordt aangegeven door het Romeinse cijfer “I”.
      Dus daar wordt al aangegeven dat het Paramaribo betreft.

      Vriendelijke groet, Huub.

      1. Hallo Huub. Duidelijk. Ik heb nog wel een vraag: Je moet natuurlijk de tekst zo precies mogelijk overnemen. Maar vervang je gebruikte afkortingen (bijvoorbeeld Zw.Hoven..) indien mogelijk door de volledige omschrijving (dus Zwarthovenbrugstraat)?

        1. Hallo Trudy,
          Als je de juiste naam kent dan mag je dat doen voor de straatnamen.
          Anders wordt het gedaan bij de controle.
          Het is de bedoeling dat bij de nabewerking alle straatnamen de juiste spelling (uit 1950) krijgen.
          Vriendelijke groet, Huub.

          PS: het wordt dan Zwartenhovenbrugstraat 😉

  51. Hallo,
    Worden alle beschikbare (dus niet wegens privacy beschermde) scans uiteindelijk hier beschikbaar gesteld voor indexering?
    Ik ben namelijk vooral geïnteresseerd in de Hindostaanse mannen en vrouwen.
    Maar als ik naar de archievenindex ga zie ik dat er nog heel wat scans (alleen al in Paramaribo) voorafgaan!
    Hoop dus dat zoveel mogelijk mensen helpen, het geeft een schat aan extra informatie!

    1. Hallo Rob,
      Het is inderdaad de bedoeling dat alle scans die nu al beschikbaar zijn ook geindexeerd worden.
      Als je nu helpt met indexeren help je nu misschien andere invullers, en straks zullen die invullers jou helpen bij het vinden van personen.
      Vriendelijke groet, Huub.

      PS: ik hoop het Nationaal Archief zo ver te krijgen dat ook scans van personen geboren voor 1919 die nu nog niet on-line staan beschikbaar komen. (ongeveer 10.000 personen)

  52. Hallo,
    Geweldig dat nu ook de VT1950 kan worden geindexeerd! Ik help graag mee, heb al talloze uren jaargangen van Hindoestanen doorgewerkt om mijn familie te vinden. Als dit straks 🙂 klaar is gaat het allemaal een stuk sneller hoop ik.
    Paar kleine toevoegingen: bij je hoofdpagina staat nog per ongeluk dat je kunt kiezen voor Volkstelling 1921 ipv 1950. En zou het handig zijn om de data te formatteren naar xx-xx-xxxx? Ik merkte te laat dat ik vaak de voorloop 0 vergeet! Dat zou toch automatisch te corrigeren moeten zijn met een template of zo?
    Verder alleen maar lof voor het initiatief!

    1. Hallo Rob,

      Fijn dat je het voordeel inziet van het indexeren.
      En heel goed dat je meehelpt.

      Bij de tips staat: geboortedatum en huwelijksdatum invullen als DD-MM-JJJJ …

      Als alles is ingevuld dan doe ik nog een nabewerking om een uniform beeld te krijgen.|

      Vriendelijke groet, Huub.

      PS. bij het doorbladeren voor mijn eigen onderzoek vond ik dat de indeling in bevolkingsgroepen niet altijd nauwkeurig is gebeurt. Dus misschien vind je straks nog meer personen.

  53. Jeroen,
    Alle 4441 kaarten in deze set zijn ungevuld en bijna gecontroleerd.
    Graag een nieuwe set plaatsen.
    Vriendelijke groet, Huub.

    1. Bedankt Jeroen!

  54. Huub, ik was even door het overzicht van 1950 aan het kijken, in id nr 3019 staat bij de voornaam nog een typefout. Er staat Joesphine, moet Josephine zijn. Kaart is al gecontroleerd, weet niet of het nog te verbeteren is.
    Groetjes, Carla

    1. Carla,
      Bedankt voor je opmerkzaamheid.
      Ik heb het al verbeterd.
      Vriendelijke groet, Huub.

  55. Huub, ik zie dat sommige mensen de straatnaam letterlijk hebben overgenomen, ook als deze verkeerd gespeld is. Anderen hebben de correcte spelling uit het stratenboekje van 1960 overgenomen. Wat is het advies? Of zet jij later alle adressen nog een keer over in een uniforme spelling?

    1. Beste Pieter,
      Ik maak al correcties bij het controleren.
      Maar nadat alles is ingevoerd wordt er nog een extra controleslag gemaakt, net zoals bij de index op de volkstelling 1921 is gebeurt.

      Dus advies, vul maar in wat er staat, of (als je het zeker weet) wat er had moeten staan.

      Vriendelijke groet, Huub.

  56. De persoonskaarten van de vrouwen (vanaf Id 1160) 11zijn te krap afgesneden, vaak staat de geboortedag niet op het plaatje.
    Totdat nieuwe uitsnedes zijn gemaakt kun je op het laatje klikken om het origineel te zien om daarop de geboortedag te vinden.
    Vriendelijke groet, Huub.

  57. Ik kan met mijn gebruikersnaam niet meer inloggen, word ook niet meer herkend, kan dat kloppen

    1. Hallo Carla,
      Om in te vullen hoef je niet ingelogd te zijn.
      Het is alleen handig als je een commentaar schrijft, want dan hoef je niet je naam etc. in te vullen.
      Vriendelijke groet, Huub.

  58. Als een woonplaats en/of district is doorgestreept moet die dan wel of niet ingevoerd worden ?

    1. Hallo Carla,
      Die zijn doorgestreept omdat hetzelfde adres en woonplaats ook al op de voorkant staan.
      Je hoeft ze dus niet in te vullen.

      Fijn dat je meehelpt, vriendelijke groet, Huub.

      1. Tuurlijk help ik weer mee Huub, maar is misschien goed om dit ook bij de uitleg te zetten
        Groet Carla

  59. Hallo en mooie dag gewenst,

    Wanneer beginnen we aan de VT1950 INDEX

    1. Beste Jack,
      We zijn net begonnen met het invullen van de VT1950 index.
      Vriendelijke groet, Huub.

  60. In de indexen op het Oost-Indisch boek is een naam vergeten, of fout ingevoerd:OIB 15798:
    T 2.10.50- inv.nr. 396: scans 75 en 76: Antoon Lowissen.
    Verder iederren harteijk dank voor het vele werk!

  61. Wim Belgraver

    vaak staan de voornamen er niet helemaal op en moet ik naar het volledige stamboekblad.
    Kost veel tijd. Mogelijk de scan wat breder maken?

  62. Hallo,

    Ik ben bezig met controleren suppletiefolio’s en deze scan staat er 2x in https://hdl.handle.net/10648/2f963ec5-3683-222f-3a3d-d62d4df5361c

    De eerste keer compleet en de 2e keer met een stuk papier eroverheen waardoor niet alles zichtbaar was.
    Heb beiden als correct gegeven dus jullie moeten maar kijken wat je ermee doet

  63. ik ben al een tijdje bezig met invullen van stamkaarten en later overgestapt op controleren. Bij het controleren krijg ik na druk op bevestiging het bericht is gelukt. maar hoe kan ik al de gecontroleerde ingevulde stamkaarten nog eens bekijken?

    met vriendelijke groeten

    Kling

  64. En hoe zoek je dan een naam, gezien het feit dat ze niet alfabetisch staan?

    1. Beste Redactie HCC,

      Over welke bron gaat deze vraag?

      Deze website is niet bedoeld als zoekbron, maar om indexen te maken van scans, dus het intypen. De resultaten zijn hier wel te downloaden (via de Downloads pagina) en dan op de eigen PC te doorzoeken. Maar het voornaamste doel is om de resultaten aan te bieden aan verzamelwebsites waar indexen verzameld worden, zoals bij GahetNA (waar de indexen van het Nationaal Archief staan) of OpenArchieven van Bob Coret.

  65. Robert Talhout

    Goedendag,

    Zou iemand mij kunnen helpen. Ik probeer het volgende bestand te openen: F. Talhout NL-HaNA_2.10.36.21_0012_0449.jpg http://proxy.handle.net/10648/e44f56ae-218e-484d-be7f-a308e107b189
    8008, Maar dit lukt niet.

    Het gaat om F.Talhout

    Alvast bedankt!

    Groet,

    Robert

    1. Beste Robert,

      De link werkt voor mij wanneer ik hem probeer te openen, ik kom dan uit bij de pagina op GahetNA waar de scan getoond wordt.
      Een rechtstreekse link naar de scan werkt voor u wellicht beter:

      http://images.memorix.nl/naa/thumb/3000×3000/e44f56ae-218e-484d-be7f-a308e107b189.jpg

      Als u op deze link klikt krijgt u direct de scan te zien.

  66. Huub van Helvoort

    mag ik u Email!!!

    Groeten,

    1. Hallo Sagar,
      Mijn emailadres is h.v.helvoort op gmail.com
      Vriendelijke groet, Huub.

  67. Komma’s tussen voornamen wel of niet overnemen zoals ze er staan?

    1. Komma’s hoeven niet te worden ingevoerd, dat gaat bij het zoeken later vast voor verwarring zorgen.

      1. Dan zal ik het vanaf nu achterwege laten!

  68. Oost Indisch Boek ID 2029: Achternaam is gecorrigeerd aan de hand van geboorteakte, ik heb de gecorrigeerde naam overgenomen.

    1. Idem ID 2298

      1. ID 2929 getal niet helemaal helder, het zijn kromme eentjes, maar het lijken ook geen vieren of drieën.

        1. Het ingevulde nummer, 37151, is het goede nummer. Het past precies tussen de voorgaande en de volgende, in het overzicht op ‘Alle kaarten’.

    2. Idem ID 5721. Gecorrigeerde naam is achternaam moeder, de origineel gegeven vermoedelijk van de vader. Iets om erbij te noteren (dus dan “Toepaart (vader vermoedelijk de Kok)”)??

  69. Bij controleren pupillen krijg ik telkens de melding “opslaan kaart xxx mislukt”.
    Wat te doen ?

    Han Lijster

    1. Bedankt voor het melden, ik ga kijken wat er mis is!

    2. Er was een foutje ingeslopen bij de voorbereiding van het volgende Oost-Indische project. Hij doet het nu weer!

      1. Bedankt, dan kan ik weer wat doen zo in de loop van de dag na genieten van het mooie weer.

        Han Lijster

  70. joop klaassen

    Bij het controleren zie ik : geboren de Vries-Aalst. Bij drukwerk van overleden personen staat altijd Aalst-de Vries (rouwkaarten) Wat zijn hier de instructies ?

    1. Hou de traditionele manier van schrijven aan, dus de getrouwde naam eerst, en de meisjesnaam met koppelteken erachter (dus Aalst-de Vries). Eén van de invoerders in het begin heeft dat consequent andersom gedaan, en dat moet dan hersteld worden.

  71. Alles ingevuld, nu nog “even”controleren.

    Alle invullers hartelijk bedankt voor jullie inzet.

    Gefeliciteerd, Huub.

  72. Jeroen,
    Er is alweer een set compleet ingevuld! ;-D
    Groeten, Huub.

    1. Geweldig! ik heb m weer verder gezet.

  73. Jeroen,
    De set is weer helemaal ingevuld.
    Graag de volgende set plaatsen.
    Groeten, Huub.

  74. Beste mensen,
    Ik ben op zoek naar informatie van KK/980 en KK/981 (contractarbeiders uit India). Er staat geen informatie over hun op gahetna.nl. Ik kan het niet vinden, ik vroeg mij af wie hun ouders zijn en wat zij van elkaar zijn of zij familie/partners zijn met eventuele kinderen.

    1. Huub_van_Helvoort

      Beste Sagar,
      Ik heb de telkaartjes voor beiden gevonden:
      http://proxy.handle.net/10648/f2c4a4f1-19a3-649a-458d-713b4a2ac480
      en
      http://proxy.handle.net/10648/8949142a-77d2-9b6d-44fa-0822bdacd779

      Vaak staat er op de telkaartjes wie de moeder (en de vader) zjn, aleen bij deze jammer genoeg niet.
      De registerlijst [Beneden Suriname VI 38] bevat ook niet veel extra informatie, daarop staan wel een zoon en twee dochters:
      http://proxy.handle.net/10648/163625ea-7d90-ba8a-7284-cdb8e080a695

      Vriendelijke groet, Huub.

    2. Beste Huub van Helvoirt,
      Bedanktvoor de informatie
      Ik zou graag met u contact opnemen zodat ik u meer informatie kan uitwisselen

  75. Bij invoeren krijg je veel zaken welke geen titelblad zijn maar uitgebreide ingevulde gegevens van de bewoner(s).
    Weet iemand of je deze lijsten ergens kan inzien/opvragen?
    Hiermee kan ik namelijk veel info krijgen voor stamboom.

    1. Ben er al achter en heb e.e.a. reeds gevonden.

  76. Bij invoeren van degegevens van de gouverneurstraat staat de plaatsnaam standaard op Paramaribo. Aangezien ik toevallig weet dat deze straat in het district Nickerie is blijkt dat deze plaatsnaam wijziging niet automatisch verandert. Op de lijst waarbij de straatnaam staat kan je niet achterhalen dat het Nickerie betreft.

    1. Beste Iwan,
      Inderdaad staat bij Plaats/Disdrict altijd Paramaribo al ingevuld.

      De inuller moet dus zelf in de gaten houden of er op het titelblad van de registratielijst een Districtsnaam staat (in jouw voorbeeld Nickerie), en dan in het veld District de juiste naam invullen (als je begint met invullen dat verschijnt vanzelf de juiste naam).

      Het is helaas niet mogelijk om dit automatisch in te vullen.

      (als het geen titelblad is dan hoef je dat niet te doen, dat kunnen we achteraf wel aanpassen)

      Bedankt voor je hulp bij het invullen.

  77. Bij het invoeren van de gegevens op de bladen van de VT1921, moeten de kringnummers in Romeinse cijfers (dus II ipv van 2) of maakt het niet uit?

    1. Uiteindelijk komt er nog een nabewerkslag waarin het wordt gestandaardiseerd, maar bij de registratie zelf zijn Romeinse cijfers gebruikelijk.

  78. Carlien Mul-Kortram

    Onderstaand bericht stuurde ik omstreeks 19 april 2017 naar de secretaris van SSG, met het verzoek dit aan jullie door te sturen.

    —- Aan de samensteller van het excel bestand ‘namen Volkstelling Suriname 1921’
    Betreft gegevens Volkstelling 1921 op de website: http://www.ugc.jayveel.nl/downloads
    In de namen van het excelbestand zijn verschrijvingen gevonden van enkele van mijn familieleden:

    Nr. 52047 C.M. Lantoe, geboren 1862
    District Beneden Para
    Adres Perceel langs spoorbaan ten Noorden van Lelydorp
    Kring IX, Lijst 31
    Juiste naam moet zijn: Lautoe

    Nr. 49520 I.C. Korteam, geboren 1880
    Paramaribo
    Adres Zwartenhovenbrugstraat
    Kring XI, Lijst 312
    Juiste naam moet zijn: Kortram

    Het valt mij op dat de correcties nog niet zijn verwerkt.
    Verder mijn complimenten voor het vele intensieve werk dat jullie hebben verzet.

    Suggestie: svp. een oproep sturen naar de donateurs van SSG om de spelling van de namen van hun familieleden na te lopen op verschrijvingen.

    1. Dank voor de melding, hij was nog niet via de SSG binnengekomen. Ik heb zelf ook geen contacten binnen de SSG, maar een oproep zou natuurlijk wel mooi zijn.

      De namen zijn inmiddels aangepast.

      1. Carlien Mul-Kortram

        Geachte meneer Van Luin,
        Dank voor uw reactie en voor de vlotte aanpassing van de wijzigingen. Ik heb over een van de namen nog twee opmerkingen, mogelijk kunnen die ook verwerkt worden in de lijst.
        Het gaat om I.C. Kortram, geb. 1880, nr. 49520 op uw lijst.
        De voorletters zijn I.C. en niet J.C. zoals aangegeven op uw lijst.
        Voorts staat deze naam nog niet op de juiste plaats. Hij hoort bij de namen Kortram te staan. Nu staat hij tussen andere namen in.
        Vriendelijke groet en veel succes met uw werkzaamheden.

        1. Beste Carlien,

          U schrijft: “Voorts staat deze naam nog niet op de juiste plaats”

          Bedoelt u de volgorde in het tekstbestand of het excl bestand?

          Met vriendelijke groet, Huub.

          1. Carlien Mul-Kortram

            Beste Huub,
            Ik bedoelde de volgorde in het Excl bestand. Ik had het tekstbestand nog niet bekeken. Ik merk nu dat de correcties in het tekstbestand helemaal niet zijn verwerkt.
            Met vriendelijke groet,
            Carlien

    2. Beste Carlien,

      Hartelijk dank voor het sturen van de correcties.

      Ik heb uw bericht aan de SSG ontvangen. Maar ik had gewacht met het aanpassen van het bestand tot de index van de telkaartjes op de website van GaHetNa staan.

      Ik zie nu dat ze al verwerkt zijn.

      Met vriendelijke groet, Huub.

      1. Carlien Mul-Kortram

        De verwerking is nog niet geheel correct. Zie mijn bovenstaande reactie.

        1. De volgorde in het exel bestand kun je zelf aanpassen door te sorteren op naam en dan geboortedatum.
          Het aardige van exel is dat je ook op andere manieren kunt sorteren, bijvoorbeeld op District, kring-lijst, straatnaam, dan krijg je dezelfde informatie per huis zoals je ook kunt vinden in de registerlijsten.

          De registerlijsten zijn we nu aan het indexeren omdat de scans niet op de goede volgorde staan, ze zijn alleen gesorteerd op kring nummer en district.

  79. Ron Regterschot

    Ik heb bij de persoonskaarten van de volkstelling de zonen van mijn oma gevonden maar niet de namen van haar twee dochters. Mijn opa was ten tijde van de volkstelling al overleden maar ik heb de dochters wel op achternaam van vader en moeder, Regterschot en Spreeuw, gezocht.

    1. Dag Ron,
      Ik zie inderdaad op Kring II lijst 255 een Spreeuw en 5 Regterschot (allemaal zonen) staan.
      Heb je al op de register lijst gekeken of ze daar wel staan?

      Groeten, Huub.

  80. Gefeliciteerd, goed werk, iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage, met name Huub die verreweg het meeste gedaan heeft.

    @ Jeroen: Zou je svp, zoals we eerder besproken hadden, in de uitvoer kring en lijst willen splitsen in 2 aparte velden.

    @Huub: Moeten we nog wat afspreken voor het bijwerken van de lijst voordat Jeroen publiceert?

    Groeten, Imro

    1. Ook mijn felicitaties. Met vereende krachten is het gelukt.
      (zelfs vanuit Spanje in de avonduren)

      Ik ben nu bezig om de laatste onduidelijkheden eruit aan het halen.
      En de namen van de straten/plantages beter leesbaar te maken.

      @Imro + @Jeroen: Het is inderdaad goed om even de koppen bij elkaar te steken.

      Groeten, Huub.

      1. Nog geen reactie van Jeroen.
        Wat mij betreft spreken we weer in het NA af.

        Groeten, Imro

        1. Het was inderdaad even stil, door drukte en vakantie, maar ik ben er weer helemaal klaar voor!

          De kolommen Kring en Lijst zijn gesplitst (zie de download). Welke bulk-wijzigingen stellen jullie nog voor, om de leesbaarheid te vergroten?

          1. is het noodzaak dat het url erachter blijft staan, zonder dat word het nog leesbaarder

  81. wauw 16-04 ….. 0 kaarten meer om in te voeren….

    1. Gefeliciteerd! Mooi werk met z’n allen!
      Voor jullie zelf kun je bij Download nu al de set downloaden, en ik ga zorgen dat hij snel bij GahetNA ook online komt te staan!

  82. nog 2 in tekstbestand
    87691 Halfhid is Halfhide of Halfhids laatste letter van de naam ontbreekt
    96686 Rustenburg hoort Rustenberg te zijn

    1. Beste Carlie,

      Halfhide: omdat dit een kleindochter is van de hoofdbewoner en het begin van de “e” er wel is, heb ik deze “verschijving” gecorrigeerd.

      Rustenburg: op het kaartje is de tweede “u” duidelijk gecorrigeerd. Dus ik aarzel om die te “verbeteren”, ondanks het feit dat bij zijn moeder wel Rustenberg op het kaartje staat.
      Overigens zijn er in totaal 8 Rustenburg en 11 Rustenberg geteld.

      Groeten, Huub.

  83. Zat net het txt bestand door te kijken en kwam tegen
    nr 59297 Luijsserburg moet zijn Luijsterburg
    nr 59299 en 592300 Luysterburg moet zijn Luijsterburg

    1. Bedankt Carlie,

      Ik heb het aangepast, en meteen ook 59298 veranderd.

      Groeten, Huub.

  84. Zo af en toe kom ik toch rare dingen tegen ….. Die oude ambtenaren schreven niet allemaal even leesbaar.
    Kaart 14241 spreekt van Zabenius Peperpot. Ik lees: Ziekeninr. Peperpot. Helaas kan ik het niet veranderen.

    1. Beste M.

      Het blijft natuurlijk mensenwerk.
      Toch bedankt voor je opmerking. Het is aangepast.
      Overigens is het kaartje 14243 waarop de vergissing staat.

      Prettig weekend, Huub.

  85. Huub_van_Helvoort

    Hiep hiep hoera!!!

    Alle kaartjes zijn ingevuld en gecontroleerd.

    Alle mede invullers bedankt!!

    Met vriendelijke groet, Huub.

    (nu nog even de king-lijst complementeren)

    1. Gefeliciteerd met deze super prestatie.
      en de kringlijst gaat erg snel….

      1. Het is wel heel stomvervelend werk! Waarom is bij het controleren niet meteen het lijstnummer ingevuld???

        1. Beste M. (?)

          Als je even in deze lijst omlaag scrolled naar 05/09/2015 dan zie je dat het toevoegen van het lijstnummer pas later is begonnen (ongeveer vanaf nummer 50.000).

          Het toevoegen van de ontbrekende lijstnummers is door Jeroen zo makkelijk mogelijk gemaakt.
          Misschien vervelend, maar wel handig voor toekomstige gebruikers.
          En verantwoordelijk werk, je bent nu tegelijk invuller en controleur.

          Met vriendelijke groet, Huub.

        2. ja het is misschien vervelend en saai, maar in een half uurtje werk je ruim 200 kaartjes weg.

          1. Het is net als bij de belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

    2. Complementeren????

      1. Inderdaad: compleet maken.
        Aanvankelijk werden de lijstnummers niet ingevuld

  86. Ik merk dat de naam d’Fonseca is ingevoerd als Fonseca, de. Toevallig weet ik dat d’Fonseca de juiste naam is. Attentie!!!

    1. Huub_van_Helvoort

      Beste M.

      We zullen het verbeteren en er “Fonseca, d`” van maken.

      Overigens zijn er verschillende kaartjes waarop zowel de naam staat als: “Fonseca”, “de Fonseca”, “d’Fonseca”, “Fonseca, de”.
      Ze staan allemaal in de bak met de beginletter “F”.
      We willen graag de naam zoals die in 1921 werd opgetekend gebruiken.

      Met vriendelijke groet, Huub.

  87. Voor als deze laatste set straks klaar is, heb ik aan het menu twee nieuwe opties toegevoegd: “Lijst – invoeren” en “Lijst – overzicht”. Hiermee kunnen de ruim 46.000 kaarten waarvan het lijstnummer nog niet was ingevoerd worden gedaan.

    In dit invoerscherm is het lijstnummer het enige dat ingevuld kan worden. Alleen het nummer is genoeg, het koppelteken tussen Kring en Lijst wordt automatisch tussengevoegd. Is er geen lijstnummer op de kaart ingevuld, gebruik dan een vraagteken (‘?’).

    1. Als je echt niet kunt lezen wat er staat, vul dan ## in. Dan kan er nog iemand anders naar kijken.

  88. Huub bedankt voor het melden van dit project op de site van het RA aan mij, kan ik nog op het eind mijn steentje bijdragen na aan het eerste begin jaren geleden ook mee te hebben gedaan

  89. Huub_van_Helvoort

    Hallo Jeroen,

    Dank zij de helpers is er weer een set klaar.

    Nu de laatste nog.

    Groeten, Huub.

  90. Ik merk dat de invoer van de “Leidingen” in de Saramaccapolder wordt veranderd van “Saramaccapolder: Leiding xxx” in “Sar: Polderleiding xxx”.
    Graag uw aandacht : de wijziging klopt niet. Zie de kaart van Wanica op Internet.

    1. Huub_van_Helvoort

      Beste M.

      Als alle kaartjes zijn ingevoerd worden alle namen van districten, plantages en straten nogmaals gecorrigeerd. Hierbij worden de namen gebruikt die bij de telling zijn geregistreerd. Imro heeft die al opgezocht.

      Omdat ik niet alleen on-line corrigeer maar ook nog eens off-line met behulp van een spreadsheet waarmee ik op verschillende manieren kan sorteren blijf ik liever de namen gebruiken die in het begin van de kaartjes zijn overgenomen, en die nu verkeerd blijken te zijn.

      Sar: Polderleiding XX zal uiteindelijk vervangen worden door (Sar. Polder) Leiding XX.

      M.vr.gr. Huub.

  91. Huub_van_Helvoort

    Beste Jeroen,

    Hoera!!
    Er is weer een set klaar. Er zijn nu

    1 00 00 00 00 00
    11 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    111 00 00 .. 00 00 00

    kaartjes ingevuld en gecontroleerd.

    Alle invullers bedankt.

    Nog maar twee sets te doen.

    Prettig weekend, Huub.

    1. Huub_van_Helvoort

      oeps het ascii plaatje lukte niet ^_^

      Er moet staan 100.000.

  92. Ingrid Noorden

    aandacht voor rec 97220. Ben Sar heeft GEEN Kring 10. Had er vraagtekentjes bijgezet. Het is door de corrector bijgewerkt/aangevuld als “K10-L34 Panama Vest Taw.”
    Het moet [ws] zijn:
    Ben Sar K9-L34 Panama Vest [ws staat dit voor vestiging] Tawajari.
    Hoe/waar moet ik dit soort gevallen doorgeven.
    Odi Ingrid

    1. Huub_van_Helvoort

      Beste Ingrid,

      Ben Sar heeft wel degelijk een kring X (of 10) met wel zeven plantages of vestigingen. Panama Vestiging Tawajari is er een van.

      Er zijn totnutoe al 45 kaartjes met Ben Sar Kring 10 Panama Vest Taw.

      Als alle kaartjes zijn ingevuld gaan we kijken hoe we de namen het best kunnen weergeven om goed te kunnen zoeken.

      Je mag alle commentaar hier doorgeven.

      Bedankt voor het meehelpen.

      Met vriendelijke groet, Huub.

      PS als er een kring staat in romeinse cijfers hoef je dat niet te “vertalen” naar arabische.
      Lees ook in mijn commentaar hieronder van 12-02 hoe de andere velden kunt invullen.

    2. Huub_van_Helvoort

      Beste Ingrid,

      Kijk ook even naar de scan van de gezinskaart. Daar staat toch kring “X”.
      http://proxy.handle.net/10648/37409b01-0dc8-12fe-6c84-9c0c30041099

      Groeten, Huub.

      1. Ingrid Noorden

        Huub fa,
        Ik heb een exemplaar inventaris 2.10.19.01 waarin ik voor mij onleesbare plaatsnamen opzoek. Daarin heeft Ben Sar maar 9 kringen. Ik weet dat er fouten in het rapport zitten. Heb tot nu toe Ben Sar niet nodig gehad voor mijn familieonderzoek waardoor ik dit niet eerder tegenkwam. Van dit soort missers worden aantekeningen gemaakt in het exemplaar op de studiezaal vh NAS Ik heb gecrossed checked met de Studiezaal vh NAS en deze aantekening staat er nog niet in vermeld. Wat dit in de praktijk betekent voor iemand die de microfiches wil aanvragen moet nagetrokken worden.
        In het surinaams zeggen we; Ala ogri e tja wan bun.
        Odi Ingrid

        1. Huub_van_Helvoort

          Beste Ingrid,

          Imro heeft van inventaris 2.10.19.01 de nummers 112-114 doorgenomen en alle daarin voorkomende districten en kringen verzameld.

          Voor Ben Sar zijn er 12 kringen. Zie nummers 90-98 (dit zijn 9 nummers), in 98 staan de kringen IX, X, XI en XII.
          Misschien dat dit de reden is voor het verschil dat jij noemt.

          http://proxy.handle.net/10648/d9aed984-f503-47bc-88d4-a67af29dd14a

          Groeten, Huub.

          1. Ingrid Noorden

            Huub,
            ik trek dit verder na
            Odi Ingrid

  93. Huub_van_Helvoort

    Hallo Jeroen,

    Er is weer een set klaar.

    Op naar de 100.000 deze keer.

    Groeten, Huub.

    1. In dit tempo gaat het hard! Weer in een dag of 10 de set er doorheen!

  94. Huub_van_Helvoort

    Beste nieuwe invullers.

    Nogmaals bedankt voor jullie inzet. Als we zo dorgaan zijn we misschien voor Pasen klaar met het invullen.

    Om nog wat efficienter te werken en om jullie tikwerk te besparen nog wat tips:

    Bij VOORLETTERS hoef je alleen maar een van de volgende in te vullen:
    a) de voorletters zoals op het kaartje staan (af en toe een hele voornaam)
    b) [cijfers]/[letter(s)] dus alleen een “/” als scheiding en geen spaties of andere leestekens. Dus bijv. 123/BB, 456/M
    c) z/v of d/v en [cijfers]/[letter(s)] als bij b) en GEEN namen. Alleen de eerste combinatie intikken is voldoende bijv. z/v 789/HH
    d) als er niets staat is een “-” voldoende

    Bij GEBOORTEJAAR hoeft alleen maar een jaartal vermeld te worden, dus ± of circa hoeft niet. Een leeftijd mag omgerekend worden naar een geboortejaar. Als er niets staat is een “?” voldoende.

    Bij twijfel kun je naar de lijst met “alle kaarten in de set” kijken naar de reeds gecontroleerde kaartjes.

    Met vriendelijke groet, Huub.

  95. Huub_van_Helvoort

    Hallo Jeroen.

    Dankzij nog meer invullers is er weer een set klaar!!

    We hebben een record verbroken, deze keer een set in 10 dagen!!

    Groeten, Huub

    1. Hallo Huub,

      10 dagen! Fantastisch werk!
      De nieuwe set staat weer klaar.

      groeten,
      Jeroen.

  96. Huub_van_Helvoort

    Beste nieuwe invulster/ler:
    Bij de districten hoven geen punten gezet te worden, dus Ben Com, Ben Sur, Ben Sar, Bov Sur, Bov Sar, etc. is genoeg.
    Bij de kring-lijst hoeven er geen spaties rond het “-” te staan, dus bijv. 3-7, VI-110, is genoeg.
    Dat scheelt weer werk bij het controleren.
    Alvast bedankt, Huub.

  97. Huub_van_Helvoort

    Hallo Jeroen,

    Er is weer een set klaar !!
    Mede dank zij nog een invoerder/ster.

    Groeten, Huub.

  98. Is het mogelijk om op naam te zoeken?

    1. In de download-sectie zijn alle al ingevulde gegevens te downloaden, en dan thuis te doorzoeken.

      Wanneer de hele set klaar is, komt hij doorzoekbaar beschikbaar, o.a. bij het Nationaal Archief, waar de scans ook vandaan komen.

  99. En weer is er een set klaar!
    De teller staat nu op 80.000.

    1. Ik blijf het zeggen: geweldig! Op naar de 85000!

  100. Hiep hoi, er is weer een set klaar.
    Niet zoals ik gehoopt had voor Kerst, maar toch net erna…

    De volgende mag klaar gezet worden.

    1. Geweldig! De volgende set staat al weer klaar!

      Nog fijne dagen toegewenst, en onthoudt, het typt het makkelijkst met alle 10 vingers er nog aan.

  101. Gestaag gaan we door.
    Er is weer een set klaar ^_^

    1. Goede timing! Ik was net een moment aan het zoeken om de WordPress-versie te upgraden (versie 4.4 is vanochtend uitgekomen).

      De upgrade is uitgevoerd, en de nieuwe set staat klaar!

      1. Bedankt!
        Op naar de 75% voor Kerstmis…

  102. Huub van Helvoort

    Met vereende krachten is er weer een set klaar !!

    Volhoden !! ^_^

    1. Geweldig! De volgende 5000 staan weer te wachten!

  103. Beste Huub en Jeroen,
    Huub heeft de eerste 50000 vrijwel alleen gedaan en doet nog steeds het meeste werk.
    Ik denk dat ik een goede 2e ben en ik zie weinig of geen input van anderen.
    Toch zijn er nog wat haken en ogen aan het indexeren en ik zou er graag over van gedachten willen wisselen met jullie.
    Wat vinden jullie ervan om een keertje af te spreken in het NA om dit te bespreken?
    Met vriendelijke groet,
    Imro

    1. Hallo Imro,

      Prima om even af te spreken, er is hier beneden een uitstekende koffiebar waar ik jullie graag op een kop koffie of thee wil trakteren.

      Ik ben wel net begonnen in een nieuwe functie, dus ik heb hier en daar nog wat trainingen te volgen, maar er moet ongetwijfeld ruimte zijn om even te zitten.

      groeten,
      Jeroen.

      1. Hallo Jeroen,

        Lijkt me heel leuk. Wat denk je van dinsdag 24/11.
        Huub kan jij dan ook?

        Groeten,
        Imro

        1. Huub van Helvoort

          Deze week lunkt me niet omdat ik druk bezig ben met het voorbereiden van een tentoonstelling op de Konmakandra van de SSG op zaterdag 21-11.
          Dinsdag 24/11 is in principe mogelijk, dat weet ik op 22/11 pas zeker wegens andere verplichtingen.
          (dinsdag heeft mijn vorkeur omdat dan het NA tot 21:00 open is)

          Groeten, Huub.

          1. Ik kan dinsdag de 24e ook, alleen niet tussen 10:45 en 11:00 uur. Daarbuiten lukt!

          2. Zullen we dan de 24e na 11 uur aanhouden?
            Mocht de 22e blijken dat het toch niet lukt Huub, laat het weten, dan maken we een nieuwe afspraak.

            Groet, Imro

          3. Huub van Helvoort

            Ik ben er op de 24e.
            Ik zit in de studiezaal van het CBG.
            Om 11:00 bij de balie van de studiezaal NA?
            Tot ziens, Huub.

  104. Huub van Helvoort

    Beste Jeroen,
    Ik hoop dat je genoten hebt van je vakantie.

    Er is weer een set klaar ^_^

    M.vr.gr. Huub.

    1. Zuid-Spanje is geweldig, zeker in oktober, wanneer het er niet bloedheet is, maar nog wel erg lekker (27 graden). En uiteraard een prachtige omgeving, met de Moorse en Katholieke invloeden.

      Ik heb het restant van de set (62001 – 65000) klaargezet.

      1. Huub van Helvoort

        Ah, Zuid-Spanje, daar zijn we begin mei geweest…
        Malaga, Cordoba, Granada, Antequera, Ronda, (Gibraltar), Cadiz, Sevilla.
        Verwachtte ook temperaturr van rond 25 graden. Dat klopte bij aankomst, maar tijdens de trip liep die al gauw op naar 45 graden…
        veel vroeger als normaal.
        Maar toch wel genoten.

  105. Beste Huub,

    Zou je nog eens naar id 55824 willen kijken. De naam op de kaart is verkeerd. Moet zijn McNiven
    zie: http://proxy.handle.net/10648/85468c6b-c823-16e9-d8fe-2ecb0ef3e616

    Groet, Imro

    1. Huub van Helvoort

      OK, ik zie het ^_^
      Groeten, Huub.

  106. Huub van Helvoort

    Hoera!!
    We zijn over de helft met invullen en controleren!!

    1. Wow, geweldig!

      Dat vieren we natuurlijk! (onder het genot van een nieuwe set 🙂 )

      1. Huub van Helvoort

        OK ^_^
        Dinsdag ben ik in het NA.

        Vandaag had ik ik een andere belangrijke gebeurtenis:
        https://www.zuiderzeeklassieker.nl/team/ex-capox

  107. Huub van Helvoort

    Controleren moet wel goed en serieus gebeuren.

    Het viel me op dat de reeks van 50600 – 50700 wel heel erg snel gecontroleerd is, ongeveer 10 seconden per kaartje.

    Als ik het zelf doe heb ik 20 seconden per kaartje nodig.

    Groeten, Huub.

  108. Huub van Helvoort

    Beste Jeroen,

    Als je toch bij de tips in de uitleg bent.

    Zou je daarbij ook kunnen toevoegen dat het voldoende is om in het veld “Voorlet.” de eventuele voorletters in te vullen of “z/v” of “d/v” met alleen cijfers/letters, zonder namen.

    Groeten, Huub.

    1. Huub van Helvoort

      Beter nog: het is voldoende is om in het veld “Voorlet.” de eventuele voorletters in te vullen, en als er cijfers en letters staan, alleen de cijfers en letters met eventueel “z/v” of “d/v” ervoor, maar geen namen.

  109. Huub van Helvoort

    Bij nader inzien zou het toch wel handiger zijn om het veld voor de districtnummers te splitsen in twee velden met ieder 10 karakters.

    De reden is dat ik het xls bestand ophaal en dan nog een extra controle doe door op een bepaalde manier te sorteren.
    Daarme haal ik ook nog een hoop typefouten eruit.

    Met vriendelijke groet, Huub.

    1. Beste Huub,

      Goed idee om alvast te starten met een koppelteken tussen kringnummer en lijstnummer.
      Nu nog de reactie van Jeroen afwachten.

      Groet, Imro

      1. Hallo Imro, Huub,

        Prima idee om, als jullie dat handig lijkt, het lijstnummer met een koppelteken bij het districtnummer toe te voegen.

        @Huub: als je wilt kan ik in de uitvoer de informatie opsplitsen, zodat alles na het koppelteken in een los uitvoerveld terecht komt.

        @Imro: volgens mij had ik je nog geen welkom geheten… dus welkom!

        groeten,
        Jeroen.

        1. Huub van Helvoort

          Beste Jeroen,

          Zou je dan de tekst bij het veld “Kring” kunnen aan passen om dat duidelijk te maken? Bijvoorbeeld “Kring-Lijst”.

          En dan bij de uitleg onder tips toevoegen dat je dat veld invult met de getallen uit de velden “Kring” en “Lijst” van het kaartje met een koppelteken ertussen.

          Groeten, Huub.

  110. Huub van Helvoort

    Beste Imro,
    Bedankt dat je mee gaat doen met het invullen.
    Totnutoe heb ik bijna alles alleen gedaan.

    Wat betreft het lijst nummer kunnen we ook afspreken om na het district nummer een “-” te tikken en dan het lijstnummer.
    Zo gebruik ik het ook in mijn bronnen…

    Ik zal er eens mee beginnen, kijken of het bevalt.
    Groeten, Huub.

  111. Huub van Helvoort

    Weer een set klaar ^_^
    Bijna op de helft.

  112. Beste Jeroen,

    Deze site heb ik een paar dagen geleden ontdekt en vind het een prachtig initiatief, zeker nu dat van Denie Kasan in 2012 is stil komen te liggen.
    Er is echter 1 probleempje, nl. het lijstnummer wordt niet opgeslagen. Zonder lijstnummer is het ondoenlijk om het juiste registratieformulier terug te vinden, omdat alleen de hoofdbewoner op het voorblad staat.
    Huub had al eerder aangegeven dat hij het lijstnummer mist. Kan hier nog iets aan gedaan worden?
    Als het lijstnummer aan het bestand wordt toegevoegd, kunnen we achteraf altijd nog een 2e controle doen om de ontbrekende nummers toe te voegen.
    Wat denk je hiervan?

    Met vriendelijke groet,
    Imro

  113. Huub van Helvoort

    Nog een set ingevuld en gecontroleerd. Teller op 45000 😉

    1. Dank voor het bericht! Er staat weer een nieuwe, verse set te wachten!

  114. Huub van Helvoort

    Alweer een set ingevuld en gecontroleerd. De teller staat nu op 40.000.

    1. Geweldig! Ik heb weer 5000 nieuwe klaargezet.

  115. Huub van Helvoort

    Ik heb een vriendelijk verzoek:
    graag de wijknummers overnemen zoals ze op het kaartje staan, dus de romeinse nummers niet ‘vertalen’ naar arabische.
    Ik heb dat vanaf het begin gedaan, ook al omdat ze zo in de gezinsoverzichten gebruikt worden.

    Ik gebruik de nummering om off-line in excel nog een extra controle te doen en gebruik ze om te kunnen sorteren.

    Met vriendelijke groet, Huub.

  116. Huub van Helvoort

    Hallo Jeroen.

    Het is me opgevallen dat er een aantal dubbele kaartjes inzitten.
    Met ander handschrift maar wel dezelfde informatie…

    Na een vlugge scan heb ik er al 20 gevonden, meestal vlak bij elkaar.

    Enig idee wat daarvan de reden kan zijn?

    Groeten, Huub.

    1. Hallo Huub,

      Geen idee, ook nog niet eerder gehoord. Ik zal het eens vragen aan onze studiezaalmedewerkers!

      groeten,
      Jeroen.

  117. Huub van Helvoort

    Beste Jeroen,
    Ik ben aangekomen bij nummer 10.000.
    Je kunt de volgende set openen ^_^

    Misschien kun je voor iedere set een aparte tab maken, anders gaat het
    ophalen van de totale set steeds langer duren.

    Groeten, Huub.

    1. Hallo Huub,

      Geweldig! Ik heb de volgende 5000 klaargezet. De eerste 10000 zie je nu niet meer in de lijst bij “alle kaarten in deze set”, maar uiteraard wel in de download van alle ingevoerde kaarten.

      groeten,
      Jeroen.

  118. Huub_van_Helvoort

    Beste Jeroen,

    Ik vond net deze website: http://www.stamboomsuriname.nl/?page_id=27

    Het lijkt erop dat we dubbel werk aan het dien zijn 🙁

    Het is alleen jammer dat daar bij de “Index telkaarten” geen scan nummers staan (of URL van de telkaart).
    Maar misschien heeft de beheerder van die site die gegevens
    wel.

    Groeten, Huub.

    1. Hallo Huub,

      Goede vondst! Alleen staan daar inderdaad geen links naar de originele bron bij, en is, naar ik van de tekst kan afleiden, de pagina voor ‘t laatst in 2012 aangevuld (1-1-1912 wordt al laatste datum genoemd, met openbaarheidstermijn van 100 jaar).

      Maar zeker de moeite van het contact opnemen waard!

      Wat Ank de Vogel betreft: zij is niet zozeer met een speciaal project bezig, maar met Surinaamse genealogie in het algemeen, en zeer regelmatig in de studiezaal van het CBG te vinden. Door het CBG wordt ze ook regelmatig ingezet voor toespraken of inleidingen bij bijeenkomsten.
      Alleen werd er de laatste paar weken niet heel actief meer aan gewerkt, totdat jij ermee begon.

      1. Huub_van_Helvoort

        Hallo Jeroen,

        Het voordeel van die site is dat er ook het districtnummer en het lijstnummer bij staan, zodat je dan naar de Registratielijsten van inwoners in Suriname (bijgehouden per woning) kunt gaan.
        Deze informatie staat bovenaan de kaartjes en die mis ik op de UGC site.

        Ik ben van plan om binnenkort naar het NA/CBG te komen om ter plekke te zoeken.

        Groeten, Huub.

  119. Huub_van_Helvoort

    Hallo,

    Is Ank de Vogel bezig met een speciaal project?

    En wie/waar zijn de vrijwilligers die zij heeft georganiseerd?

    Groeten, Huub.

  120. Huub_van_Helvoort

    Hallo Jeroen,

    Zou je toch nog een tikkkeltje eraf kunnen halen (80%) bij sommige kaartjes vedwijnt toch nog de datum uit beeld.

    Is het ook mogelijk om deze contact lijst op zijn kop te zetten?
    Laatste bericht bovenaan in plaats van nu onderaan.
    Dat scheelt een hoop scrolling (alhoewel ik geen voorstander ben van topposting 😉 )

    Groeten, Huub.

    1. U vraagt, wij draaien 🙂

      De verkleining staat nu op 80%, en de comments staan gesorteerd van nieuw naar oud.

      groeten,
      Jeroen.

      1. Huub_van_Helvoort

        Perfect!

  121. Huub_van_Helvoort

    Hallo Jeroen,

    Nog iets kleiner graag (15%) dan gaat het perfect.

    Groeten, Huub.

    1. Ik heb er nog wat van afgehaald (afbeelding is nu 85% van origineel. Mocht hij nog wat kleiner moeten, dan hoor ik het wel!

  122. Huub_van_Helvoort

    Beste Jeroen,
    De snelheid van invoeren komt voornamelijk nadat ik ontdekte dat je van het ene invoerveld naar het andere veld kunt gaan door de TAB toets van je keyboard te gebruiken. En mijn computer laat al suggesties zien gedurende het intypen.
    Ik moet alleen elke keer de pagina iets naar boven opschuiven om alle gegevens (geb. datum) op het kaartje te lezen, dat kost tijd…
    Misschien kun je daar nog iets aan doen?

    Misschien een tip voor intikkers.

    Voor beginnelingen is het ook raadzaam om te beginnen met controleren, dan wen je al aan de schijfwijzen op de kaartjes voordat je zelf gaat annoteren.

    Groeten, Huub.

    1. Hallo Huub,

      Dank voor de tip… nu er een goede basis aan ingevulde kaarten staat kunnen mensen inderdaad gaan beginnen met controleren, en wennen aan het type kaart.

      De afbeelding heb ik nu 10% verkleind. Past hij nu wel in het scherm, of moet hij nog iets kleiner?

  123. Huub_van_Helvoort

    Door het xls bestand te controleren heb ik de drie ontbrekende kaarten kunnen vinden en invullen.
    De teller staat nu op 5000 😉

    En blijkbaar is die automatisch nu aangevuld met nog eens 5000… 😀

    In het bestand vind ik nog 5 kaarten ingevuld met nummers ver na 5000:
    15380 Haijnes, 19693 Saro, 45178 Cairo, 59029 Kroes, 84979 Baarn.

    Groeten, Huub.

    1. Automatisch niet, daar heb ik net een tellertje voor opgehoogd 🙂

      En mooi dat je de drie ontbrekende gevonden hebt! Die 5 al ingvulde van ver na 5000 waren, zoals hierboven genoemd, inderdaad van mij.

    2. De bestandsnaam van de downloadfiles zou nu ook correct moeten zijn, dus zonder de extra quotes eromheen.

  124. Huub_van_Helvoort

    Beste Jeroen,

    Toen ik het bestand van de volkstelling 1921 downloadde werd het bestand als ‘vt1921.txt’ op mijn laptop gezet, inclusief quote tekens.
    Het werd zo niet dooe Excel herkend.

    Groeten, Huub.

  125. Huub_van_Helvoort

    Beste Jeroen,

    Toen ik de laatste kaart van deze set had ingevoerd 😉
    (ik kon niet meer invoeren) werd in het overzicht aangegeven dat er 4997 kaarten waren ingevoerd…

    (en nog een aantal gecontroleerd moesten worden).

    Toen ik de set importeerde in Excel zag ik 5002 kaarten.

    Kun je deze verschillen verklaren?

    Groeten, Huub.

    1. Hallo Huub,

      Wauw… zoals je wellicht al gemerkt hebt, heb ik 5000 nieuwe kaarten klaargezet. Maar wauw… dat heb je snel gedaan!

      Waar de 3 vermiste kaarten gebleven zijn (4997 ipv 5000) zal ik eens uitzoeken… dat er 5002 in de excel zitten is verklaarbaar: er waren al een paar kaarten ingevoerd (door mijzelf) voordat ik de limiet van 5000 aanzette. En de download kijkt niet naar limieten, die levert alle ingevulde kaarten op, in welke set ze ook zitten.

      Wat de bestandsnaamgeving in Excel betreft: dank voor de tip, ik zal eens kijken wat ik daar aan kan doen.

      groeten,
      Jeroen

  126. Huub_van_Helvoort

    Hallo Jeroen,
    Is het mogelijk om in het invulscherm het nummer van de vorige kaart van de juiste link te voorzien:
    Zoals: “Opslaan van kaart 3983 is gelukt.”
    Het is me al een paar keer overkomen dat ik een tikfout zag op het moment dat ik al op “enter” had gedrukt. (dan moet ik nu weer naar het overzicht en zoeken naar het nummer en dan daar weer op klikken…).
    Groeten, Huub.

    1. Hallo Huub,

      Goede tip… ik had het bij de Stamkaarten al wel doorgevoerd, maar was het bij de Volkstelling nog vergeten. Bij deze geregeld!

      groeten, Jeroen.

  127. Huub_van_Helvoort

    Beste Jeroen,

    Omdat mijn onderzoek zich toespitst op het district Coronie, en omdat de adressen nogal door elkaar staan in the inventarissen 99 en 100, heb ik ze in een XLS bestand verzameld (inventaris nummer, scan nummer, district nummer, lijst nummer, achternaam, voornamen, plantagenaam, huisnummer en URL van de scan).

    Zouden jouw collega’s bij het NA deze kunnen gebruiken om die gegevens als annotatie bij de scans op de NA site te zetten?

    Groeten, Huub.

    1. Hallo Huub,

      Ik weet niet in detail hoe ze de door gebruikers aangeleverde informatie verwerken, maar ik kan het natuurlijk altijd vragen.
      Zou je de gegevens kunnen e-mailen (jeroen.van.luin @ nationaalarchief.nl)? Dan zal ik eens navragen bij ons webteam of ze de informatie in het user-generated-content deel van de website doorzoekbaar kunnen maken.

      groeten,
      Jeroen.

  128. Huub_van_Helvoort

    Hallo Jeroen,
    Ik zie dat bij sommige namen in plaats van de voorletters (die ontbreken) het slaven nummer en jaar (letters) zijn ingevuld.
    Dat is toch niet de bedoeling?
    Ik zet de voorzetsels (van, de van de, …) achter de naam om het sorteren makkelijker te maken, is dat OK?
    Groeten, Huub.

    1. Hallo Huub,

      Het invullen van het nummer en jaar wordt gedaan op verzoek van Ank de Vogel, die veel met Surinaamse genealogie doet. Wat de voorzetsels betreft, die mogen ook gewoon voor de naam, dat wordt in de nabewerking straks netjes gemaakt (net als datums bijvoorbeeld… die worden ook achteraf allemaal netjes met voorloop-nul waar nodig gemaakt)

      groeten,
      Jeroen

  129. Huub van Helvoort

    Beste Jeroen,
    Bedankt voor je reactie, ik kan nu met een gerust hart gaan helpen.
    De link van deze site naar het NA was me al opgevallen.

    Misschien is het verstandig om de NA site al bij te werken als een blok klaar is, dat (5000) zou voor mij (en misschien anderen ook) een beter zichtbaar doel zijn als de 110.000 in totaal.

    Groeten, Huub.

    1. Beste Huub,

      Het is inderdaad de bedoeling om in kleinere batches de ingevulde namen al online te zetten. Door de kleine batches zijn er dan ook logischere eenheden te maken dan wanneer er 5000 willekeurige namen door het hele alfabet heen ingevuld zijn.

      Succes met invullen! En tips voor het verbeteren van de functionaliteit of gebruiksvriendelijkheid blijven altijd welkom!

  130. Huub van Helvoort

    Beste Jeroen,

    Ik vind dit een prima initiatief.
    Maar voordat ik begin met annoteren heb ik nog een paar vragen:

    Is er ook overleg geweest met het nationaal archief over de mogelijkheid dat zij deze input gebruiken om annotaties te plaatsen bij de scans op hun site.
    Het zou zonde zijn als alle ingevoerde data verloren gaat. De site van het NA heeft waarschijnlijk een langere levensduur als deze site.

    Zou het daarvoor ook mogelijk zijn om in plaats van het random nummer aan het begin van de regel te vervangen door het werkelijke inventaris nummer en het scan nummer zoals vermeld op de NA site?

    1. Beste Huub,

      Het Nationaal Archief is mijn werkgever, alleen voer ik dit buiten werktijd als privéproject uit. Maar de communicatie met de betrokken collega’s is er zeker geweest, en onder water is de koppeling ook aangebracht. Klik maar eens op de getoonde scan, je komt dan direct op de bijhorende scan op GaHetNA.

      Nadat de index klaar is wordt hij aangeboden aan GaHetNA, en aan iedereen die hem wil. Ook tijdens het invoeren kan iedereen op elk moment de index zoals hij op dat moment is downloaden (via de Downloads pagina in het menu).

  131. Wie is de organisator van de indexering van de Volkstelling 1921 Suriname?

    1. De website is een privé-initiatief van mij (Jeroen van Luin). De meeste vrijwilligers zijn georganiseerd door Ank de Vogel

  132. Chandra Doest

    Dag, 1. wellicht handig om voor de controle van de Volkstelling Suriname ook een namenlijst van Surinamers beschikbaar te hebben de schrijfwijze is soms lasting herkennen en 2. mag ik ook een oproep doen via Facebook? Vele handen…

    1. In de kerstvakantie lag mijn aandacht bij het klussen in een nieuw huis waar we deze maand naartoe gaan verhuizen, vandaar dat het antwoord op de vragen even op zich liet wachten.

      De lijst klinkt als een goed plan. Is zo’n lijst beschikbaar op Internet? Zo ja, dan kan ik daar naar linken in de Uitleg-pagina.

      1. Is de index al beschikbaar?

Leave a Reply to Y. Shahebdin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *